Vragen: Zwaai je naar me als de thee klaar is? Dat is best maf toch?

Zwaaien als de thee klaar is. Best maf toch? Ik neem je mee in het verhaal van zwaaien bij de thee, omdat de manier van denken in veel situaties in werken als je minder hoort of in de thuissituatie ook te gebruiken is. Een aantal lezers hoor ik al denken: ‘manier van denken? Mijn oren doen het gewoon niet zo goed, wat heeft dat er nou weer mee te maken?’ Een blog over creatief communiceren met slechthorendheid, in dit geval bij de Starbucks.

Creatieve communicatie als je het niet verstaat als je bestelling klaar is

Het begon in 2019. Ik was sinds mijn gehoorverlies voor het eerst alleen op reis, familiebezoek in San Francisco. Op de terugweg moest ik lang wachten op het vliegveld. Ik wilde een broodje kopen. Boudin, de broodjesbakker, maakte de bestelling klaar en riep dan je naam als het zover was.

Wel broodje willen, geen namen horen, ik was er nog niet uit. De vraag was als ik superalert bij de balie ging staan of dat de oplossing was. Dan hoor ik mijn naam nog niet in alle geluiden om mij heen.

Ik wilde zo graag, dat ik na een tijdje een toffe oplossing bedacht

Wel broodje, geen naam horen. En, eigenwijs als ik ben, eigenlijk ook niet superalert voortdurend ‘aan’ wil staan. Die energie gebruik ik liever voor andere dingen. De oplossing viel me na een half uurtje (ik had toch tijd zat…) de balie bekijken eindelijk in: ik bestelde mijn broodje, vertelde dat ik slechthorend ben en had een concreet verzoek: wil je naar me zwaaien als mijn broodje klaar is? Dat leverde van achter de balie een grote glimlach op met een joviale zwaai en pretoogjes.

Die creatieve oplossing gebruik ik nu vaker, zo ook bij de Starbucks

Ik kom met terug van weer een reis naar Californië, waar ik dezelfde aanpak uitprobeerde bij vele vestigingen van Starbucks. Bij lange reizen met de auto (het is prachtig in Joshua Tree National Park, de sterrenhemels zijn immens), is thee voor mijn en koffie voor lief een ‘must’. Alle communicatie aan lief overlaten, voelde niet fijn, dus ik ging de uitdaging aan alle Starbucksbestellingen zelf te regelen. Creatieve communicatie met mijn slechthorendheid, een mooie uitdaging.

Wil je naar me zwaaien als mijn bestelling klaar is, levert elke keer weer veel op

‘Wil je naar me zwaaien als mijn bestelling klaar is’ leverde me superveel op:

  • zelf mijn dingen blijven doen.
  • goed voor mijn zelfvertrouwen.
  • minder op mijn partner leunen.
  • ik kon min of meer ‘uit’ staan in de Starbucks, wat energie opleverde.
  • een grote glimlach van medewerkers en blij weggaan.
  • ze hielden vanaf het moment dat ik erom vroeg, rekening met me in de communicatie bij mijn bestelling. Ze keken me spontaan en verduidelijkten dingen door wijzen, soms zelfs met natuurlijke gebaren.

Ik besprak mijn Starbuckservaring met een klant, hij herkende het en loste het op op een manier die hem stress en vermoeidheid gaf

Met een klant die op het werk voortdurend aanstaat om mee te doen en niets te missen, besprak ik het Starbucks verhaal. Hij herkende het, was ook bij de Starbucks geweest en beschreef zijn ervaring: voortdurend alert zijn, dichtbij de balie staan, op de stickers kijken of zijn naam erop stond, als er geroepen werd en er reageerde niemand, weer stickers kijken. Onzeker of hij iets miste als de bestelling langer op zich liet wachten. Vermoeiend.

Dit gaat natuurlijk niet over Starbucks, wel over creatief denken

Natuurlijk gaat dit niet om de Starbucks. Het gaat om een andere manier van denken en oplossingen vinden, die maken dat je minder alert kunt zijn en je wel doet wat je graag doet. Thuis en op jouw werk. Al die superalerte momenten vragen energie, doen iets met je gevoel en kunnen geven dat je aan het einde van je dag of eerder al denkt: toedeledoekie, mijn energie is op. Geen energie meer voor thuis, een leuk mens zijn voor mezelf of anderen. Minder ruimte in je hoofd voor wat van je gevraagd wordt als je er moet staan.

Waar had creatief denken jou energie gebracht?

Als jij eerlijk bent naar jezelf, kun jij dan momenten vinden die met een andere aanpak minder energie gekost hadden? En kun je je dan voorstellen dat veel van de momenten ook veel in je energie kunnen doen?

Net als ik in 2019, kost het soms even tijd een andere manier te vinden, die wel geeft wat je wilt. Creatief communiceren met slechthorendheid, bijvoorbeeld bij Starbucks, hoe doe jij dat? Ik denk graag met je mee.

Zoals een klant appte na nieuwe mogelijkheden na haar persoonlijke begeleidingstraject op maat: ‘Ben ook nog steeds super blij ermee steeds blijer soms ;-)’ Dat gun ik jou ook.

‘Leven vol mogelijkheden’-sessie inplannen?

Heb je vragen over dingen die jij doet in je leven en werken met je gehoorverlies of zou je meer willen weten, plan dan een kosteloze ‘leven vol mogelijkheden-sessie in. Dan luister ik naar jou en je verhaal en waar je tegenaan loopt. Ontvang je tips waar je gelijk de volgende dag mee aan de slag kunt. En als je wilt vertel ik je hoe ik voor jou kan bijdragen.

Samen werken aan meer rust, ontspanning en zelfvertrouwen, thuis en op het werk. Makkelijker meedoen. Hoe zou dat voor jou zijn?

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *